Taiteilija

Japanilaista ja eurooppalaista

Intarsiailmaisulleni ja -tekniikalleni on ominaista japanilaisuuden ja eurooppalaisuuden yhdistäminen. Olen saanut vaikutteita toisaalta urushi-lakkatekniikasta ja toisaalta renessanssiajan italialaisesta intarsiasta. Läheiseksi olen kokenut myös art nouveaun tavan kuvata luontoaiheita kenties siksi, että ne ovat yhdistelmä länsimaista ja japanilaista perinnettä. Tärkeää art nouveaussa on minulle myös sen esittämä kritiikki länsimaista taiteen ja käsityön, taideteoksen ja käyttöesineen erottamista vastaan.

Teen puuintarsiaa niin kuvataiteena kuin käyttöesineinä. Minulle tärkeätä on arjen estetiikka. Teen sekä itsenäisiä kuvataideteoksia että jokapäiväiseen käyttöön tarkoitettuja esineitä ja sisustuksen elementtejä kuten pöytätasoja ja rasioita sekä intarsiaviilutettuja sisäovia ja -seiniä tai vaikka kokonaisia interiöörejä.

Puun tulkki

nakamuraHaluan erityisesti korostaa puun omaa luonnetta ja henkeä. Japanilaisessa kulttuurissa on tärkeää hiljentyä katsomaan ja kuuntelemaan luonnon ominaisuuksia ja viestejä. Länsimainen tapa mieltää luonto materiaaliksi, joka muokataan ihmisen ajatuksen mukaiseksi, on japanilaisessa kulttuurissa varsin vieras. Etsin luonnon taidetta – taidetta, jonka puu on jo luonut, mutta jota ihmisillä ei yleensä ole herkkyyttä ja taitoa nähdä. Taitelijan tehtävä on toimia tulkkina ja tuoda puun olemus ja viesti muidenkin nähtäväksi ja ymmärrettäväksi. Töideni tarkoitus on pysähdyttää katsoja miettimään puun olemusta.

Haluan töissäni kunnioittaa puun luonnollisuutta ja toimia sen ehdoilla. Siksi käytän ainoastaan värjäämättömiä viiluja ja viimeistelen työni lakan sijasta öljyllä. Minulle puu on elävä materiaali. Intarsiassa puun rungon sisäänsä kätkemä runsas väri- ja muotokieli tulee näkyväksi.

Pinta ja tila

Olen erityisen kiinnostunut tilan ja pinnan välisestä suhteesta ja olen tutkinut sitä töissäni yhdistämällä geometrisiä muotoja ja esittäviä kuvateemoja. Tarkastelen töissäni sekä illuusiota moniulotteisuudesta että eri tasojen vaihtelua. Erityisen läheinen aihe minulle on näennäisesti tyhjän tilan merkityksellisyys. Käyttämäni geometriset muodot ovat peräisin perinteisistä japanilaisista kangaskuvioista. Lopputuloksena on abstrakteja, irreaalisiakin tiloja, jotka osoittavat, että intarsian ei tarvitse rajoittua pintaan.

Suomalainen luonto

Viime vuosina suomalainen luonto, metsä ja puu ovat alkaneet vaikuttaa yhä vahvemmin töihini niin teemoina kuin materiaaleina. Käytän mielelläni rinnan pohjoisen hohtavan vaaleata haapaa ja loimukoivua sekä etelän puulajeja kuten kirkkaan keltaista sitruunapuuta.

Yoshinobu Nakamura – Intarsiaa Japanissa, Italissa ja Suomessa

Olen kotoisin Etelä-Japanista Kiushun saarelta. Toimin siellä yli 20 vuotta intarsian parissa keskittyen erityisesti uniikkihuonekaluihin. Opiskelin samalla keramiikkaa mestari Kurogi Saiton johdolla sekä perinteistä japanilaista urushi-lakkatekniikkaa mestari Yacho Morin johdolla.

Italialainen intarsia houkutteli minut Eurooppaan. Perehdyin sen perinteisiin lähes viiden vuoden ajan mm. Roomassa, Veronassa, Sorrentossa sekä Cortina d’Ampezzossa.

Vuodesta 1998 minulla on ollut intarsia-ateljee Turussa. Olen pitänyt kuusi yksityisnäyttelyä sekä osallistunut useisiin ryhmänäyttelyihin mm. Design-museossa Helsingissä. Olen myös antanut työnäytöksiä sekä opettanut intarsiatekniikkaa monilla paikkakunnilla.

Olen Ornamon (TAIKO) jäsen.